Nalazite se u > Kutak za roditelje
Medijska pismenost Medijska pismenost

 
Što nam mediji donose u život, kako poučiti djecu da ih sigurno koriste i razviju kritičko mišljenje, koja je razlika između medijski posredovane stvarnosti i onoga što mi mislimo da se uistinu događa, zašto mediji nekim temama daju više prostora i vremena, a nekima manje, kako tumačimo oglase, koja je razlika između realityja i igranog programa, kako nastaju medijski sadržaji… samo su neka od pitanja koja nam se nameću. Imamo potrebu za njihovim boljim razumijevanjem. 
 
Medijska pismenost je postala jedna važna kompetencija za život i rad u digitalnome svijetu koji se konstantno ubrzano razvija i mijenja.

 
Zbog toga je važno da se svi osnažimo vještinama i znanjem koje će nam pomoći da razumijemo kako mediji rade, da znamo provjeriti ​​točnost informacija, pa da znamo ako netko želi, kreirati i dijeliti medijske sadržaje i informacije.
 
Posebice je važno vještinama medijske pismenosti učiti djecu, jer je to i najbolji način zaštite od potencijalno štetnih medijskih sadržaja, dezinformacija i propagande.

Na našu web stranicu stavili smo materijale medijske pismenosti, koje ćete moći preuzeti. Jer smatramo važnim pažljivo odabiranje medijskih sadržaja za djecu, korištenje programskih oznaka o primjerenosti sadržaja i poticanja djece na kritičko promišljanje medijskih sadržaja. Od lošeg i potencijalno štetnog medijskog sadržaja djecu najbolje možemo zaštititi ako ih naučimo birati što gledati, kako analizirati, evaluirati i kritički promišljati medijske sadržaje.
 
 
Digitalni uređaji u kući, cijeloj obitelji pružaju mnoštvo novih medijskih iskustava i mogućnosti za kreativni razvoj i učenje.
 
Na koji način odrasli mogu pomoći djeci da uspješno započnu s korištenjem medija?
 
Koje biste odluke trebali donijeti na samom početku?
 
Ovdje možete pronaći savjete i prijedloge koji će vam pomoći da djetetu objasnite kako se koristiti medijima:
 
 
 
 
 
 
 
 
PREPORUKE za predškolsku i školsku djecu: Ivana Sošić Antunović, psiholog
 
Različite ekrane držite u dnevnom boravku (ili nekoj drugoj zajedničkoj prostoriji), a ne u dječjoj sobi.

Ugasite televizor i druge uređaje kad ih ne koristite.

Ograničite vrijeme koje dijete provede uz male ekrane, prilagodite ga dobi djeteta.

Ukoliko je dijete mlađe od dvije godine ekrane u potpunosti izbjegavajte.

Uspostavite periode bez ekrana, npr. za vrijeme obroka, sat vremena prije spavanja i u vrijeme igre odredite doba dana kada TV može biti uključen i kada se mogu koristiti medijske platforme.

Povremeno kao obitelj provedite dan ili nekoliko njih daleko od ekrana.

Uravnotežite vrijeme koje dijete provodi uz ekrane s vremenom provedenim u igri, druženju s prijateljima, crtanjem, tjelesnim aktivnostima, boravku na zraku itd.

Ukoliko primijetite da dijete zanemaruje sve ostale aktivnosti i obaveze ili da gubi kontrolu nad korištenjem mobitela ili računala dodatno ograničite vrijeme njegovog korištenja.

Izbjegavajte korištenje ekrana kako biste umirili ili zaokupili djetetovu pažnju.

Unaprijed odlučite u dogovoru s djetetom što će gledati taj dan i u koje doba dana.

Potaknite dijete da gleda obrazovne i dokumentarne programe te kvalitetne animirane, igrane i zabavne programe.

Izbjegavajte sadržaje koji su agresivni, zastrašujući, pretjerano pobuđujući ili na drugi način neprimjereni dobi.

Razgovarajte s djetetom o sadržajima s kojima se susreće: što je zanimljivo, kako tumače likove i postupke itd.

Potaknite ga na promišljanje zašto neki sadržaji nisu primjereni, razvijajte njegovo kritičko mišljenje

Odgovarajte na djetetova pitanja i postavljajte pitanja djetetu

Razgovarajte o osjećajima i raspoloženjima koje određeni sadržaji izazivaju i zašto

Upozorite djecu koji su sadržaji stvarni a koji izmišljeni, što se može učiniti a što ne

Upozorite na opasna ponašanja

Razgovarajte o uznemirujućim vijestima

Nasilno rješavanje skoba ukažite na neprimjerenost i moguće posljedice te o drugim načinima rješavanja situacije
 
Zajedno provodite vrijeme uz ekrane pokažite interes i sudjelujte u djetetovim aktivnostima ili razgovarajte o njima, potičući dijete na promišljanje sadržaja i načina korištenja.

Zajedno s djetetom pretražujte i odabirite sadržaje koji su mu zanimljivi, a ujedno poticajni za njegov razvoj.

Potaknite dijete na konstruktivne načine provođenja vremena uz ekrane, primjerice dobi primjerene edukativne igre, filmove ili TV emisije.

Obratite pažnju na preporučena dobna ograničenja aplikacija i izbjegavajte korištenje onih koje nisu namijenjene djeci.

Budite dobar uzor svojoj djeci i u ograničenom korištenju medijskih platformi i u kvaliteti sadržaja.
 
Držite se pravila koja ste zajednički donijeli. Upoznajte se s aplikacijama koje dijete koristi.

Pratite online aktivnosti mlađe djece i pregledavajte povijest pretraživanja.

Ugradite na računala i mobitele programe koji filtriraju ili blokiraju određene sadržaje (tehnička)

Pustite djetetu da na trenutak postane stručnjak koji će vam pojasniti neki aspekt korištenja mobitela ili računala zadržat ćete korak s djetetovim aktivnostima i dobiti priliku za potaknuti razgovor o stvarima koje vas brinu.

Njegujte povjerljiv i topao odnos. Kako bi se dijete osjećalo sigurnim obratiti vam se za savjet ili pomoć.
 
 
„Nemojte brinuti što vas djeca ne slušaju, brinite jer vas uvijek gledaju."
Robert Fulghum
 

Medijska pismenost O medijima u slikovnicama i priručnicima, ideje i savjeti ...
Uz Dan očeva Nezamjenjivi ste ...